Duivenvoorde Bloemen; Duurzaam bloemist Deventer
Ik kreeg een steek in mijn hart toen ik de berichten las over de discussie over het geven van een bos bloemen…er zijn al enkele gemeentes gestopt met het blij maken van mensen met bloemen. Deze zouden niet duurzaam zijn, gemeente ontnemen de verrassing en het goede gevoel van het ontvangen van een boeket. En vragen zich af wat ze nu kunnen geven? Wetenschappelijk is bewezen dat groen zoveel doet voor ons welzijn, dat wil je toch iemand niet ontnemen? Maar ik vraag mij af of de brengers van deze nieuwsberichten zich wel hebben georiënteerd in de achtergronden van alle ontwikkelingen de bloemenbranche? Een gil van zo’n nieuwsbrenger, vanuit welk doel wordt zo’n bericht gedeeld ? En welke sector is hierna aan de beurt? De schilder, de kapper, de drukkerij, of de bakker en de garages? Al jaren zijn kwekers, veilingen en bloemisten serieus bezig met duurzaamheid. Er worden veel onderzoeken, investeringen en nieuwe ontwikkelingen gedaan om onze mooie branche duurzaam te krijgen en te houden. Bloemen worden onder strenge eisen geteeld, ook het biologische assortiment wordt steeds groter. Wij hebben in het groeiseizoen een mooie samenwerking met onze biologische leverancier PlukkerZ. Een leverancier in de naaste omgeving. Een bloemist leeft in, met en dankzij groen en bloem! Dat is toch natuurlijk? Wij hebben het certificaat van duurzaam bloemist, niveau zilver, getoetst aan strenge eisen met betrekking tot de inkoop van duurzaam geteelde bloemen, winkel- en personeelsbeleid. Wij kopen bloemen in met het keurmerk MPS A+/ Global Gab, Bio enz. Dit willen wij ook zelf vanuit onze missie: zuinig zijn op onze wereld en onze omgeving. Maar niet alleen de bloemen worden vanuit deze missie ingekocht, ook al onze bij artikelen, gebruiksartikelen ( Papier gekleurd met op water gedragen kleurstof, folie gemaakt uit gerecycled plastic etc.) wij hebben in onze winkel ook vele aanpassingen gedaan om een duurzaam beleid te kunnen voeren: afval wordt gescheiden afgevoerd, verlichting is allemaal aangepast naar led licht, wij maken schoon met natuurlijke schoonmaakmiddelen zoals groene zeep, soda en azijn. De inrichting is al jaren in gebruik, en wordt goed onderhouden. Voor ons niet om de zoveel jaar een nieuw interieur. Onze boeketten worden op water bezorgd; wij vullen geen veilingkratjes vol met water maar gebruiken gerecyclede (yoghurt)bekers waarin klein beetje water wordt gedaan. Nee, we geven niet zomaar tasjes mee aan onze klanten. Niet omdat we jullie dat niet gunnen maar omdat we graag zien dat jullie een eigen tas meenemen 😊 Vaak krijgen wij de vraag of we nog snel een boeket kunnen bezorgen, maar ook daar hebben we een duurzaam beleid in: met onze Eko bus rijden wij niet voor 1 bestelling naar de andere kant van Deventer, maar maken wij routes met bezorgadressen die zo kort en efficiënt mogelijk gereden worden. Ja dat kan soms een teleurstelling zijn dat je boeket niet direct op de plaats van bestemming kan komen, maar voor dit beleid hebben wij bewust gekozen en daar staan we ook voor. Niks mis mee toch? En duurzaam! Lieve mensen, natuurlijk zijn wij alert op onze wereld en omgeving, en doen wij er alles aan wat in onze mogelijkheden ligt om zo duurzaam mogelijk te ondernemen en de mooiste duurzame bloemen te verwerken in arrangementen, waaruit iemand de nodige steun, emotie en ondersteuning kan halen. Maar kijk, informeer, onderzoek eerst een waarop zo’n nieuwsbericht op gestoeld is,… ik heb wel mijn vragen erover………….. Je wilt toch iemand een goed gevoel kunnen geven, en welk product is hier uitermate geschikt voor? Juist : Duurzaam geteelde bloemen van je duurzame bloemist! Ik ben benieuwd naar jullie ervaring, mening? Laat het me weten! Simone Eigenaresse Duivenvoorde Bloemen Ja een mooie vraag, want ook al hebben we al wat informatie op onze webshop staan, extra uitleg geef ik graag!
Soms weet je echt niet wat je iemand nog cadeau kunt geven, zeker als iemand alles al heeft wat je kunt bedenken. Bloemen zijn altijd fijn om te krijgen, het geeft een goed gevoel! Je wordt blij ervan. Een bloemetje, en zeker een duurzaam geteeld boeket met bloemen met een milieukeurmerk, is een welkome verrassing. Het is ook zo lekker makkelijk, je hoeft het maar een keer door gegeven en wij zorgen voor de rest. Lees maar even mee!
Nou makkelijk toch? Wij hebben al vele moeder, vaders, vrienden, vriendinnen, opa’s en oma’s verrast met een bloemenabonnement. Doe je mee? Bestellen kan in de winkel, via telefoon, via mail, via whatsapp. 0570-628376 [email protected] 06-42426254 Wie verras jij? “Simone en Patrick runnen 25 jaar bloemenzaak Duivenvoorde: ‘Blauwe rozen of glitterbloemen ga je hier niet vinden’Beide ondernemers deden een opleiding aan de Rijksmiddelbare Land- en Tuinbouwschool. Zij werd docent in het groenonderwijs, hij ging werken bij bloemist Duivenvoorde aan de Diepenveenseweg. “Dat creatieve, de natuurproducten en de wisseling van de seizoenen. Het is wat ons zo aantrekt in deze branche”, legt Simone uit.
Ontslag of overname Toch was Patrick na een jaar of zes van plan om te stoppen met zijn werk bij de bloemenzaak. “Ik vond er geen uitdaging meer in, het kabbelde maar wat voort en dat was ik zat.” Hij solliciteerde daarom elders. “Eigenlijk was ik al aangenomen, maar net toen ik meneer Duivenvoorde wilde vertellen dat onze wegen gingen scheiden, vroeg hij of ik de zaak wilde overnemen.”Dat veranderde alles voor Patrick. “Daarin zag ik wel uitdaging, maar een overname wilde ik niet alleen doen.” En dus overlegde hij met zijn vrouw Simone. “Mijn werk in het onderwijs was nog wel leuk”, vertelt ze. “Alleen vond ik het met de bijkomende taken niet meer wat het geweest was.” Schot in de roos Simone en Patrick besloten samen de bloemenwinkel over te nemen. Een schot in de roos, zo bleek. “De taakverdeling ging eigenlijk automatisch. Patrick richt zich voornamelijk op het rouwwerk, ik op de winkelstyling, aansturen van het team, boeketten en de administratie”, zegt Simone. Ze weet nog precies hoe de winkel er 25 jaar geleden uitzag. “Rode stenen, schrootjes en heel veel trappetjes. De binderij bevond zich in de kelder. In het assortiment? Vooral chrysanten en trosanjers, de klassiekers.” Verandering in branche en winkel Het eerste wat ze als spiksplinternieuwe eigenaren veranderden waren de kleuren. “Een eerste stap, dat is ook zo leuk om me bezig te zijn”, zegt Simone. Na enkele jaren volgde een grote verbouwing. “Ik kreeg last van mijn knie, waardoor traplopen lastig werd.” Simone weet het nog goed. “Op de buitenmuren na hebben we alles verbouwd. Tijdelijk zat onze zaak in een container aan de overkant. We hadden geen stromend water en er stond een dixie als toilet. Die hele verbouwing duurde een klein halfjaar. Het resultaat was de winkel zoals het er nu uitziet.” Geen blauwe rozen of glitters Niet alleen de winkel veranderde, ook de branche. “Duurzaam ondernemen werd een belangrijke pijler voor ons. Hier hebben we veel energie in gestoken en zijn nu gecertificeerd duurzaam bloemist; niveau zilver. Steeds vaker zie je dat klanten juist daarom bij ons komen. Bij ons zie je bijvoorbeeld geen blauwe rozen of volop glitters met kerst, maar gewoon de bloemen zoals ze zijn. Verder zijn plukboeketten zijn nog steeds erg in trek.” Rouwwerk is het specialisme van Duivenvoorde. “Die werken worden ook steeds groter.” Inmiddels mogen Patrick en Simone rekenen op een grote groep vaste klanten. “Mijn werkdag is goed als ik blije mensen met wie ik gezellig een praatje heb gemaakt de deur uit zie lopen “, aldus Simone. En de komende jaren? “Misschien nog meer ruimte maken voor de binderij en minder voor de planten. Ook zou het leuk zijn als er opvolging in beeld komt.” Maar eerst is het feest. “Met ons team gaan we er op vrijdag 1 maart een mooie feestdag van maken, voor de klanten komt er nog een verrassing.” Bron: In de buurt Deventer 30 januari 2024 |
ArchievenCategorieën |